Sukukirjat

Tällä sivulla esiteltyjä sukuteoksia voit tilata helposti verkkokaupastamme:

Uudenlainen sukuteos Lempiäisistä

Projektiryhmä kirjan julkistustilaisuudessa 8.10.2017.

Sukuseura toteutti yhteistyössä Turun Yliopiston kansatieteen laitoksen kanssa suvun lähihistoriaa luotaavan tutkimusprojektin. Tarkoituksena oli toteuttaa erilainen sukuteos, jossa tallennetaan lähihistoriaa vielä elossa olevien sukulaisten muistelutietona.

Teoksessa käsitellään Suomen historian suuria murrosvaiheita lapsen silmin. Esille nousevat sota-ajan muistot ja työteliään jälleenrakentamisen aika, mutta myös elintason nousun myötä yleistyvät lomanviettoon ja matkailuun liittyvät muistot. Kirjan kautta voi tutustua suvun jäsenten lapsuuden merkityksellisiin paikkoihin, päästä mukaan eri aikojen hauskimpiin leikkeihin ja hahmottaa koulunkäynnissä tapahtuneita muutoksia. Kirjojen kansiin on tallentunut tietoja lähes koko itsenäisen Suomen ajalta.

Teos syntyi Turun yliopiston kansatieteen ja Lempiäisten sukuseuran yhteistyöhankkeen tuloksena, ja se perustuu vuosina 2014–2017 tehtyyn, suvun jäseniä osallistaneeseen tutkimusprojektiin. Lempiäisten suvun jäsenten lapsuus- ja nuoruusmuistoja avataan kansatieteellisen tutkimuksen näkökulmasta muun muassa kulttuuriperinnön käsitteen avulla ja visuaalisen muistamisen keinoja tarkastelemalla.

Sukuseuran julkaisuja

Lempiäisten sukua Lappeella julkaistiin vuonna 1999.

Lempiäisten sukua Lappeella

Kirja kertoo Suur-Lappeen alueella 1600 -luvun loppupuolella esiintyneen Lempiäisten sukuhaaraan kuuluvien henkilöiden olemassaolosta ja vaiheista 1900 -luvun lopulle asti. Tutkimuksen lähtökohtana voidaan pitää Jöran Jöraninpoikaa, jonka nimi esiintyy ensi kerran Lappeen Kasukkalassa Pusanhovissa.

Tämän sukuhaaran pääasiallinen asuma-alue käsittää koko Suur-Lappeen ja Nuijamaan pitäjän, nykyisen Lappeenrannan kaupungin.

Kirjassa on 314 sivua, hinta 34 €.

Juuret kaskimaitten mullassa, Rautjärven Lempiäiset ilmestyi vuonna 2007.

Juuret kaskimaitten mullassa, Rautjärven Lempiäiset

Kirja kertoo Rautjärven pitäjän historiaa ja valottaa niitä olosuhteita ja elämäntapoja, joiden mukaisesti esivanhempamme ovat joutunee elämään menneitten vuosisatojen kuluessa, aina kivikaudesta nykypäivään.

Rautajärven Lempiäisten suku on tutkimuksen kohteena, mutta siihen liittyy myös lähes 50 muuta sukua, jotka ovat avioliiton kautta tulleet Lempiäisten sukuun.

Kirjassa on 352 sivua, hinta 45 €.

Mikko Lempiäinen ja hänen sukunsa

Kirja kertoo Mikko Villenpoika Lempiäisen sukuhaarasta, joka alkaa 1600 -luvulla Uudenkirkon Lempiälän kylästä. Mikko syntyi Sykiälän kylässä, josta sukuhaara levisi sodan jälkeen ympäri Suomea.

Ihmisten elämää kuvataan menneinä aikoina, niin arjessa kuin juhlassakin, surun ja ilon päivinä. Kaija Karvinen on riimitellyt henkilökuvauksia hauskasti rnomuotoon.

Kirjassa on 118 sivua. Painos loppu.

Uudenkirkon, Vitikkalan ja Jorolan kylän Lempiäiset ilmestyi vuonna 2013.

Uudenkirkon, Vitikkalan ja Jorolan kylän Lempiäiset

Tämä kirja kertoo Uudenkirkon pitäjän Vitikkalan ja Jorolan rannikkokylien asukkaiden elämänvaiheista 1720-luvulta evakkotaipaleen päättymiseen.

Kirja kuvaa asukkaiden vuosikymmenet kestänyttä rauhaisaa ja välillä sotaisaakin rinnakkaiseloa inkeriläisten ja pietarilaisten kesken. Historiallista aikajännettä syventää katsaus keisarivallan ankariin otteisiin köyhyydestä ja maaorjuudesta. Evakkotaipaleet irrottivat suvut juuriltaan.

Ajan saatossa suku sopeutui eri heimokulttuureihin uusissa sijoituspaikoissaan.

Kirjassa on 400 sivua, hinta 40 €.

Sukupolvien äänet - Lempiäisten sukuseuran jäsenten lapsuus- ja nuoruusmuistoja ilmestyi vuonna 2017.

Sukupolvien äänet - Lempiäisten sukuseuran jäsenten lapsuus- ja nuoruusmuistoja

Kirjassa on 250 sivua, hinta 38 €.